מבזקים

מדריך למורה המשלב ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך הרגילה

ראשי >מסגרות חינוך, צבא ולימודים>בתי ספר>מדריך למורה המשלב ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך הרגילה
מדריך למורה המשלב ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך הרגילה
איגדה את ההמלצות אביטל, אמא לילד אספי 
 
להלן קובץ המלצות שגובשו ע"י מרכז הסברה אוסטרלי לתסמונת האספרגר.
בית ספר עלול להיות טראומטי לילד אספרגר. למדנו מניסיוננו  שאם נספק  לבית הספר אינפורמציה נרחבת יותר כך ההשתלבות תיעשה חלקה יותר.
קיימים שלושה עזרים שניתן להשתמש בהם:
  1. סינדרום אספרגר – המדריך למורה, שהוא , למעשה, מכתב שנכתב על ידי OASIS – פורום אספרגר ונערך על ידי ELLY TUCKER ונועד להיות דף מידע לילד אודות בית הספר והמורה. המדריך מסביר בקצרה מהי התסמונת  ונותן כמה רעיונות שיכולים לעזור.
  2. מאמר על דרכי התמודדות בהתנהגות ילדי אס
  3. דף הסבר שנכתב על ידי TONY ATTWOOD ובו מתואר הילד הלוקה בתסמונת האספרגרית .
אנו מקווים שהם  יעזרו לכם.
מכתב לבית הספר בו לומד הילד
 
שלום, אנו הורי .....
ילדינו אובחן כשייך לתסמונת האספרגר, שהיא הפרעה נוירו-ביולוגית ונמצאת בספקטרום האוטיסטי. ילדים אס עלולים להתקשות  בשימוש או בהבנה של התנהגויות לא מילוליות  ויקשה עליהם גם לנהל התקשרויות  חברתיות, בחלק מזה גם בגלל שהאינטראקציה שלהם חסרת ספונטאניות הדדית. למרות שהם לעיתים תכופות מראים עניין ומיומנות וכישורים בנושאים שונים, הרי שהם יגלו קושי בארגון. ילדי אס גם נראים כחסרי תחושות של הזדהות, יש להם קושי ובעיות תחושתיות ולעיתים קרובות הם יעדיפו פעולות שגרתיות.  את עשויה  לגלות בהמשך נקודות חזקות אצלם.
ברם, ברצוני להסב את תשומת לבך לרשימה של בעיות שעלולות לצוץ כשתעבדי  איתם. הרבה מההתנהגויות שתראי אינן בשליטתו ואינן נעשות מרוע או מהתנהגות שלילית רצונית.  לילדנו יש בעיה מולדת שמפריעה לו ומונעת ממנו את הידיעה  איך צריך לנהוג בצורה נכונה ונאותה. אין ספק, שתוך כדי עבודה עימו תגלי  אסטרטגיות למידה חדשות שיעזרו לך להתמודד איתו ואנחנו נכיר תודה אם תשתפי  אותנו בהן. אנו כמובן נשמח לעמוד לרשותך בכל עת כדי לענות על כל שאלה  בנוגע לילדנו וכן בנוגע לתסמונת אספרגר בכלל.
הטלפון שלנו: ..........
 
התנהגות כללית
התסמונת מאופיינת כסוג לקות גנטית , כך שישנם דברים שמתאימים לגילם וישנם כאלה שהם חסרים, נעדרים או שהם מפגרים בהם. כמו כן, לילדים האלה ישנה יכולת המקדימה זמנה מבחינה התפתחותית (כמו למשל: הילד יכול לפתור בעיות מתמטיות סבוכות ומורכבות, אבל אינו מסוגל לזכור להביא את שיעוריו).
חשוב מאוד לזכור שגם אם הילד מסוגל ללמוד סיטואציה מסוימת, הרי שהוא לא תמיד יכול להכיל זאת גם על סיטואציה דומה חדשה.
  • ילדנו יגיב היטב במצב של אווירת לימודים חיובית וסובלנית.
  • באופן כללי הוא יגיב בצורה חיובית יותר אם תשרה בכיתה אוירה רגועה.
  • לעיתים  הוא עלול להתפרץ, ואז צריך פשוט להושיב אותו בפינה שקטה ובטוחה, ששם יורשה לו להירגע. במקרה כזה נבקשכם לנסות ולשחזר מה קדם להתפרצות זאת (האם שינוי בשגרה) ולשוחח אח"כ באווירה רגועה על המקרה.
  • גם אם לא תהיינה התפרצויות כאלה במשך תקופה ארוכה, אין זאת אומרת שהוא הבריא וזה לא עלול לחזור. צריך להעלות את רף הדרישות ממנו באופן הדרגתי.
  • לילד עלולות להיות התפרצויות קולניות בשימוש צווחה. אל תופתעי והיי מוכנה לכך, במיוחד בזמנים הקשים יותר. אנא הסבירי ליתר התלמידים שזוהי דרך התבטאות שלו בעיתות של מתח וחרדה.
  • הילד יצטרך את עזרתכם במציאת פתרונות למצבים מסוימים, ואנא היו נכונים לעזור לו.
  • כשאתם מחלקים את הכיתה למשימות, אנא עשו זאת בחלוקה קבוצתית ולא פרטנית, משום שאז רבים הסיכויים שהוא יישאר בודד כי אף אחד לא יבחר בו לצוות שלו.
  • הפגיני יציבות ובטחון , דבר שיקנה בטחון גם לילד.
  • טפחי  בכיתה אווירה של סובלנות וקבלת השונה.
  • הילד עלול לחזור על אותו משפט פעם אחר פעם, כשבכל פעם תחושי שהמתח שלו עולה וגואה. לכן רצוי שלא תתפתי לענות לו כל פעם מחדש, כמו גם לא להעיר לו על כך. במקום זה, נסי להסיח דעתו לנושא אחר או לדרך אחרת וחסכי  לו את הלבנת הפנים.
  • הרשי  לילד לכתוב את שאלותיו ומחשבותיו. זה יעצור את מעגל המתח.
שינויים
  • השינויים קשים על ילדנו, והיה רצוי שיקבל תמונה או תכנון מוקדם.
    • אנא הקדימי  לתת הודעה על שינוי בלוח הזמנים.
    • מתן אזהרה לפני שינוי פעילות יעזור לתחושה המוטורית שלו.
עיבוד
  • לילד קשה לשמוע הרבה הוראות מילוליות  בבת אחת.
  • עדיף שההוראות ינתנו בחלקים.
  • צריך לדבר לאט ובביטויים קצרים.
  • עדיף לחזור על ההוראות בבהירות בפשטות ובכמה צורות.
  • הילד עלול להתנהג בצורה מגושמת. הוא עלול גם להתנגד בתקיפות לטעמים שונים, לטקסטורות שונות ולריחות וצלילים וקולות.
תמריץ
  • כל מיני גירויים כמו: רעשים, אורות, טעמים או טקסטורות עלולים להפריע לו בגלל רגישות תחושתית גבוהה שלו לדברים אלה.
  • בלאגן ורעש עלולים להפריע לו מאד, ואנא אפשרי לו פינה קטנה משלו כדי שיוכל להתבודד שם ולהירגע.
  • הפסקות עלולות להיות הזמן הכי קשה לו. אנא הצמידי לו חונך או בוגר שיוכלו לעזור לו להעביר שעה זו.
  • הרשי לו לעשות סיבוב (אפילו של 5 דקות) מסביב, משום שקשה לו לשבת במקום אחד לזמן ממושך.
עזרים חזותיים
  • חלק מילדי התסמונת לומדים טוב יותר כשניתנים להם עזרים חזותיים, כמו: תמונה, או הוראות כתובות או משורטטות (באותה מידה, חלק מילדי הספקטרום עשויים להיות דווקא בעלי יכולת מילולית גבוהה מאד).
  • השתמשי בתנועות ידיים להטיל מרות כמו: "הפסק לדבר" או "המתן לתורך" .
הפסקה
  • לעיתים עלול הילד להגיב לאט יותר לשאלה. הוא אמור לעצור את המחשבות המתרוצצות בראשו באותו רגע, להניח אותן בצד, לבנות תשובה ורק אז לענות. אנא המתיני בסבלנות ועודדי גם את יתר התלמידים בכיתה להמתין בסבלנות, אחרת הוא יצטרך לעשות את כל אותה פעולה מורכבת מחדש.
  • לעיתים יראה לך כאילו אין הוא מקשיב לך כלל. אנא אל תניחי שמכיון שאין הוא מתבונן בך הרי שהוא לא מקשיב. אין זה נכון. הוא מקשיב גם שהוא לא מתבונן בך. שלא כמו כולנו, דווקא הדרישה ליצור קשר עין איתו תקטע את ההתרכזות שלו.  למעשה יכולת השמיעה והריכוז שלו גבוהים יותר כשאין הוא חייב להסתכל ישירות אליך או להישיר מבט אל עינייך.
חברויות
  • אחד החסכים הכואבים ביותר של ילדי התסמונת הוא רצונם העז בחברה וכמיהתם לחברה, כאשר, למעשה, אין להם מושג כלל כיצד לעשות זאת. יספיקו להם חבר אחד או שניים כדי לחוש שהם משולבים בחברה. שיחה עם החברים לכיתה עשויה לעזור, בתנאי שתיעשה בדרך חיובית ובתמיכת המשפחה. למשל, להסביר שכמו שלכולנו ישנם חסכים, הרי שלילד מהספקטרום החסך הגדול שלו הוא אי יכולת לקרוא מצבים חברתיים, בדיוק כמו שהאחר זקוק למשקפיים כי אין לו יכולת ראייה טובה , או שאחר זקוק למכשיר שמיעה משום שאין לו יכולת של שמיעה.
  • ילדי הספקטרום עלולים להיות הקורבן של הבריונים בחברה, וזאת משום:
    • תגובות הילד האספרגר גורמות לבריון להתנכל לו 
    • משום שילד אספרגר רוצה להרגיש שייכות לחברה ולא ניכור מן החברה, הרי שיסכים לספוג ממנו את ההתנהגות הזו 
שגרה
  • זהו הדבר הכי אהוב על ילדי התסמונת. אבל, לצערנו קשה מאד להגיע לזה בעולמנו.
  • אנא הקדימי להודיע לילד על כל שינוי שעשוי לקרות, וזאת על ידי תמונות או מילות הדרכה.
  • אנא ידעי אותו, אם אפשרי, בכל מקרה שתהיה מורה מחליפה או שינוי בתוכנית כלשהי.
שפה
  • למרות שיכולת המילולית שלו היא גבוהה, הרי שלא תמיד הם מבינים את המשמעות של מה שהם אומרים, למרות שמשפטים בנויים נכון והמלים הנאמרות הן נכונות.
  • סרקאזם ובדיחות לא יובנו על ידי הילד. אפילו אם תסבירי לו את משמעות הבדיחה, עדיין ספק אם הוא יבין את משמעותה.
מיומנות וארגון
  • הילד חסר יכולת לזכור הרבה אינפורמציה וכן כיצד להעביר אותה לנו.
  • זה יעזור אם תכתבי או תציירי לו אותה
  • אנא כתבי הכל על הלוח (שיעורי בית והודעות) כדי שיעתיק אותן, וכן וודאי שהוא אכן כתב אותם במחברת שלו, מכיוון שלא תמיד ניתן לסמוך עליו שידווח על כך בבית.
  • אם  צריך, אפשרי לו להעתיק מילדים אחרים או תני לו העתק של המשימה.
  • לחלק מילדי הספקטרום יש בעיות של דיסגראפיה (בעיות כתיבה) ואין הם יכולים בו זמנית לשמוע אותך ולכתוב.
מילת סיכום
לעיתים התנהגות ילדי תיראה לך ולשאר הילדים בכיתה אולי מרגיזה, מציקה וטורדנית. אנא הביני שאצלו זו התנהגות נורמאלית ומקובלת. אל תניחי לשגרת היום הקשה לצבוע לך את המצב בצבעים כהים, אלא צאי מתוך נקודת הנחה שאת הינך מורה שלקחה על עצמה אתגר. לעיתים יתכן  שדברים לא יעבדו  היטב (ובהחלט יתכן שרוב הזמן הם לא יהיו כאלה) אבל מוענקת לך האפשרות המקסימה  להציץ לעולם חדש ומיוחד.  אנא הרגיזי חופשייה לשתף אותנו בכל מה שתרצי. כבר שמענו הכל וכלום לא יזעזע או יפתיע אותנו ולא יגרום לנו לחשוב עליך מחשבות נוראיות. המפתח לכל הוא התקשורת ההדדית בינינו, ועל ידי עבודת צוות משותפת נוכל לתת את המיטב לילדנו.
תודה לך על הכל. 
מדריך למורה המשלב ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך הרגילה
איגדה את ההמלצות אביטל, אמא לילד אספי 
 
להלן קובץ המלצות שגובשו ע"י מרכז הסברה אוסטרלי לתסמונת האספרגר.
בית ספר עלול להיות טראומטי לילד אספרגר. למדנו מניסיוננו  שאם נספק  לבית הספר אינפורמציה נרחבת יותר כך ההשתלבות תיעשה חלקה יותר.
קיימים שלושה עזרים שניתן להשתמש בהם:
  1. סינדרום אספרגר – המדריך למורה, שהוא , למעשה, מכתב שנכתב על ידי OASIS – פורום אספרגר ונערך על ידי ELLY TUCKER ונועד להיות דף מידע לילד אודות בית הספר והמורה. המדריך מסביר בקצרה מהי התסמונת  ונותן כמה רעיונות שיכולים לעזור.
  2. מאמר על דרכי התמודדות בהתנהגות ילדי אס
  3. דף הסבר שנכתב על ידי TONY ATTWOOD ובו מתואר הילד הלוקה בתסמונת האספרגרית .
אנו מקווים שהם  יעזרו לכם.
מכתב לבית הספר בו לומד הילד
 
שלום, אנו הורי .....
ילדינו אובחן כשייך לתסמונת האספרגר, שהיא הפרעה נוירו-ביולוגית ונמצאת בספקטרום האוטיסטי. ילדים אס עלולים להתקשות  בשימוש או בהבנה של התנהגויות לא מילוליות  ויקשה עליהם גם לנהל התקשרויות  חברתיות, בחלק מזה גם בגלל שהאינטראקציה שלהם חסרת ספונטאניות הדדית. למרות שהם לעיתים תכופות מראים עניין ומיומנות וכישורים בנושאים שונים, הרי שהם יגלו קושי בארגון. ילדי אס גם נראים כחסרי תחושות של הזדהות, יש להם קושי ובעיות תחושתיות ולעיתים קרובות הם יעדיפו פעולות שגרתיות.  את עשויה  לגלות בהמשך נקודות חזקות אצלם.
ברם, ברצוני להסב את תשומת לבך לרשימה של בעיות שעלולות לצוץ כשתעבדי  איתם. הרבה מההתנהגויות שתראי אינן בשליטתו ואינן נעשות מרוע או מהתנהגות שלילית רצונית.  לילדנו יש בעיה מולדת שמפריעה לו ומונעת ממנו את הידיעה  איך צריך לנהוג בצורה נכונה ונאותה. אין ספק, שתוך כדי עבודה עימו תגלי  אסטרטגיות למידה חדשות שיעזרו לך להתמודד איתו ואנחנו נכיר תודה אם תשתפי  אותנו בהן. אנו כמובן נשמח לעמוד לרשותך בכל עת כדי לענות על כל שאלה  בנוגע לילדנו וכן בנוגע לתסמונת אספרגר בכלל.
הטלפון שלנו: ..........
 
התנהגות כללית
התסמונת מאופיינת כסוג לקות גנטית , כך שישנם דברים שמתאימים לגילם וישנם כאלה שהם חסרים, נעדרים או שהם מפגרים בהם. כמו כן, לילדים האלה ישנה יכולת המקדימה זמנה מבחינה התפתחותית (כמו למשל: הילד יכול לפתור בעיות מתמטיות סבוכות ומורכבות, אבל אינו מסוגל לזכור להביא את שיעוריו).
חשוב מאוד לזכור שגם אם הילד מסוגל ללמוד סיטואציה מסוימת, הרי שהוא לא תמיד יכול להכיל זאת גם על סיטואציה דומה חדשה.
  • ילדנו יגיב היטב במצב של אווירת לימודים חיובית וסובלנית.
  • באופן כללי הוא יגיב בצורה חיובית יותר אם תשרה בכיתה אוירה רגועה.
  • לעיתים  הוא עלול להתפרץ, ואז צריך פשוט להושיב אותו בפינה שקטה ובטוחה, ששם יורשה לו להירגע. במקרה כזה נבקשכם לנסות ולשחזר מה קדם להתפרצות זאת (האם שינוי בשגרה) ולשוחח אח"כ באווירה רגועה על המקרה.
  • גם אם לא תהיינה התפרצויות כאלה במשך תקופה ארוכה, אין זאת אומרת שהוא הבריא וזה לא עלול לחזור. צריך להעלות את רף הדרישות ממנו באופן הדרגתי.
  • לילד עלולות להיות התפרצויות קולניות בשימוש צווחה. אל תופתעי והיי מוכנה לכך, במיוחד בזמנים הקשים יותר. אנא הסבירי ליתר התלמידים שזוהי דרך התבטאות שלו בעיתות של מתח וחרדה.
  • הילד יצטרך את עזרתכם במציאת פתרונות למצבים מסוימים, ואנא היו נכונים לעזור לו.
  • כשאתם מחלקים את הכיתה למשימות, אנא עשו זאת בחלוקה קבוצתית ולא פרטנית, משום שאז רבים הסיכויים שהוא יישאר בודד כי אף אחד לא יבחר בו לצוות שלו.
  • הפגיני יציבות ובטחון , דבר שיקנה בטחון גם לילד.
  • טפחי  בכיתה אווירה של סובלנות וקבלת השונה.
  • הילד עלול לחזור על אותו משפט פעם אחר פעם, כשבכל פעם תחושי שהמתח שלו עולה וגואה. לכן רצוי שלא תתפתי לענות לו כל פעם מחדש, כמו גם לא להעיר לו על כך. במקום זה, נסי להסיח דעתו לנושא אחר או לדרך אחרת וחסכי  לו את הלבנת הפנים.
  • הרשי  לילד לכתוב את שאלותיו ומחשבותיו. זה יעצור את מעגל המתח.
שינויים
  • השינויים קשים על ילדנו, והיה רצוי שיקבל תמונה או תכנון מוקדם.
    • אנא הקדימי  לתת הודעה על שינוי בלוח הזמנים.
    • מתן אזהרה לפני שינוי פעילות יעזור לתחושה המוטורית שלו.
עיבוד
  • לילד קשה לשמוע הרבה הוראות מילוליות  בבת אחת.
  • עדיף שההוראות ינתנו בחלקים.
  • צריך לדבר לאט ובביטויים קצרים.
  • עדיף לחזור על ההוראות בבהירות בפשטות ובכמה צורות.
  • הילד עלול להתנהג בצורה מגושמת. הוא עלול גם להתנגד בתקיפות לטעמים שונים, לטקסטורות שונות ולריחות וצלילים וקולות.
תמריץ
  • כל מיני גירויים כמו: רעשים, אורות, טעמים או טקסטורות עלולים להפריע לו בגלל רגישות תחושתית גבוהה שלו לדברים אלה.
  • בלאגן ורעש עלולים להפריע לו מאד, ואנא אפשרי לו פינה קטנה משלו כדי שיוכל להתבודד שם ולהירגע.
  • הפסקות עלולות להיות הזמן הכי קשה לו. אנא הצמידי לו חונך או בוגר שיוכלו לעזור לו להעביר שעה זו.
  • הרשי לו לעשות סיבוב (אפילו של 5 דקות) מסביב, משום שקשה לו לשבת במקום אחד לזמן ממושך.
עזרים חזותיים
  • חלק מילדי התסמונת לומדים טוב יותר כשניתנים להם עזרים חזותיים, כמו: תמונה, או הוראות כתובות או משורטטות (באותה מידה, חלק מילדי הספקטרום עשויים להיות דווקא בעלי יכולת מילולית גבוהה מאד).
  • השתמשי בתנועות ידיים להטיל מרות כמו: "הפסק לדבר" או "המתן לתורך" .
הפסקה
  • לעיתים עלול הילד להגיב לאט יותר לשאלה. הוא אמור לעצור את המחשבות המתרוצצות בראשו באותו רגע, להניח אותן בצד, לבנות תשובה ורק אז לענות. אנא המתיני בסבלנות ועודדי גם את יתר התלמידים בכיתה להמתין בסבלנות, אחרת הוא יצטרך לעשות את כל אותה פעולה מורכבת מחדש.
  • לעיתים יראה לך כאילו אין הוא מקשיב לך כלל. אנא אל תניחי שמכיון שאין הוא מתבונן בך הרי שהוא לא מקשיב. אין זה נכון. הוא מקשיב גם שהוא לא מתבונן בך. שלא כמו כולנו, דווקא הדרישה ליצור קשר עין איתו תקטע את ההתרכזות שלו.  למעשה יכולת השמיעה והריכוז שלו גבוהים יותר כשאין הוא חייב להסתכל ישירות אליך או להישיר מבט אל עינייך.
חברויות
  • אחד החסכים הכואבים ביותר של ילדי התסמונת הוא רצונם העז בחברה וכמיהתם לחברה, כאשר, למעשה, אין להם מושג כלל כיצד לעשות זאת. יספיקו להם חבר אחד או שניים כדי לחוש שהם משולבים בחברה. שיחה עם החברים לכיתה עשויה לעזור, בתנאי שתיעשה בדרך חיובית ובתמיכת המשפחה. למשל, להסביר שכמו שלכולנו ישנם חסכים, הרי שלילד מהספקטרום החסך הגדול שלו הוא אי יכולת לקרוא מצבים חברתיים, בדיוק כמו שהאחר זקוק למשקפיים כי אין לו יכולת ראייה טובה , או שאחר זקוק למכשיר שמיעה משום שאין לו יכולת של שמיעה.
  • ילדי הספקטרום עלולים להיות הקורבן של הבריונים בחברה, וזאת משום:
    • תגובות הילד האספרגר גורמות לבריון להתנכל לו 
    • משום שילד אספרגר רוצה להרגיש שייכות לחברה ולא ניכור מן החברה, הרי שיסכים לספוג ממנו את ההתנהגות הזו 
שגרה
  • זהו הדבר הכי אהוב על ילדי התסמונת. אבל, לצערנו קשה מאד להגיע לזה בעולמנו.
  • אנא הקדימי להודיע לילד על כל שינוי שעשוי לקרות, וזאת על ידי תמונות או מילות הדרכה.
  • אנא ידעי אותו, אם אפשרי, בכל מקרה שתהיה מורה מחליפה או שינוי בתוכנית כלשהי.
שפה
  • למרות שיכולת המילולית שלו היא גבוהה, הרי שלא תמיד הם מבינים את המשמעות של מה שהם אומרים, למרות שמשפטים בנויים נכון והמלים הנאמרות הן נכונות.
  • סרקאזם ובדיחות לא יובנו על ידי הילד. אפילו אם תסבירי לו את משמעות הבדיחה, עדיין ספק אם הוא יבין את משמעותה.
מיומנות וארגון
  • הילד חסר יכולת לזכור הרבה אינפורמציה וכן כיצד להעביר אותה לנו.
  • זה יעזור אם תכתבי או תציירי לו אותה
  • אנא כתבי הכל על הלוח (שיעורי בית והודעות) כדי שיעתיק אותן, וכן וודאי שהוא אכן כתב אותם במחברת שלו, מכיוון שלא תמיד ניתן לסמוך עליו שידווח על כך בבית.
  • אם  צריך, אפשרי לו להעתיק מילדים אחרים או תני לו העתק של המשימה.
  • לחלק מילדי הספקטרום יש בעיות של דיסגראפיה (בעיות כתיבה) ואין הם יכולים בו זמנית לשמוע אותך ולכתוב.
מילת סיכום
לעיתים התנהגות ילדי תיראה לך ולשאר הילדים בכיתה אולי מרגיזה, מציקה וטורדנית. אנא הביני שאצלו זו התנהגות נורמאלית ומקובלת. אל תניחי לשגרת היום הקשה לצבוע לך את המצב בצבעים כהים, אלא צאי מתוך נקודת הנחה שאת הינך מורה שלקחה על עצמה אתגר. לעיתים יתכן  שדברים לא יעבדו  היטב (ובהחלט יתכן שרוב הזמן הם לא יהיו כאלה) אבל מוענקת לך האפשרות המקסימה  להציץ לעולם חדש ומיוחד.  אנא הרגיזי חופשייה לשתף אותנו בכל מה שתרצי. כבר שמענו הכל וכלום לא יזעזע או יפתיע אותנו ולא יגרום לנו לחשוב עליך מחשבות נוראיות. המפתח לכל הוא התקשורת ההדדית בינינו, ועל ידי עבודת צוות משותפת נוכל לתת את המיטב לילדנו.
תודה לך על הכל.