מבזקים

בתי ספר

בתי ספר
מאת: עמותת אפי - אספרגר ישראל 
 
השתלבותם המוצלחת של ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך תלויה ביכולתה של המערכת לספק את התמיכה הייחודית והאינטנסיבית לילדים. כשזו ניתנת, אין בדרך כלל כל מניעה שהילד ישתלב במסגרת חינוך רגילה לחלוטין, אולם הדגש הוא על הייחודיות של התמיכה ועל האינטנסיביות שלה:
 
ייחודיות  התמיכה הנדרשת לילדים עם אספרגר מותאמת לאופי המיוחד של הלקות, והיא שונה בהיבטים מרכזיים שלה מזו הנדרשת לאוכלוסיות אחרות. חשוב במיוחד ההבדל מאוטיזם קלאסי (אוטיזם בתפקוד נמוך) שמצוי גם הוא בקשת התסמונות הקרויה PDD, אולם ההבדלים הכמותיים והאיכותיים בין הלקויות מחייבים אסטרטגיות טיפול, ובעיקר יישומים שלהן, שהם שונים בתכלית. ההבדלים באופי התמיכה שונים גם מלקויות אחרות, כגון לקויות למידה, לקויות שפה, ואחרות. העדפת הערוץ החזותי על ערוצים תחושתיים אחרים לשם יצירת קשר אפקטיבי, והסבר קוגניטיבי של רגשות וסיטואציות חברתיות הם שתי דוגמאות לייחודיות הנדרשת בעבודה עם ילדי אספרגר.
 
אינטנסיביות התמיכה צריכה לכלול התאמות מסוימות בסביבת הלמידה של הילד, בדרך בה פונים אליו המורים השונים ויוצרים עמו תקשורת, בסוג התיווך הדרוש בינו לבין בני גילו בשעות בלמידה, בשעות הפעילות החברתית ובהפסקות.
ניהול התנהגות בבית הספר
מתוך הספר: Asperger Syndrome and Difficult Moments.
By: Brenda Smith Myles & Jack Southwick
 
תלמידים רבים הסובלים מ- א.ס. חווים את ביה"ס כסביבה רבת מתח המקיפה אותם כשדה רווי גורמי מתח מתמשכים.
סביבה זו כוללת  את : הקושי לצפות בהתרחשויות העתידיות בשל שינויים תכופים בלוח הזמנים, מורים שונים, קושי במעקב אחר הוראות רבות וסותרות, יחסים עם חברים, והצורך להסתגל כל העת לאורות, רעשי רקע וצלילים, ריחות וכיו"ב... 
עקרונות ודרכי עבודה בשילוב
בפתח הדברים חשוב להדגיש את הראייה הכוללת לגבי ההתייחסות לילד בעל תסמונת אספרגר: זו צריכה להיות מושתתת על עקרונות התערבות ייחודיים שנבנו על סמך הניסיון שהצטבר במהלך השנים ובהתאם לקשיים המיוחדים לתסמונת והתאמה אישית לילד המסוים אשר בו מדובר. לתסמונת ישנם אמנם המאפיינים המיוחדים לה, ועם זאת, כמו בכל ילד רגיל, כך גם כל ילד עם תסמונת אספרגר מציג תמונת קשיים פרטית משלו, שדורשת התייחסות ותוכנית "תפורות" אישית.
מדריך למורה המשלב ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך הרגילה
להלן קובץ המלצות שגובשו ע"י מרכז הסברה אוסטרלי לתסמונת האספרגר.
שיעורים פרטיים
התכנית "אני בקבוצה"

תוכנית "אני בקבוצה " הינה תוכנית ייחודית לפיתוח ולקידום מיומנויות חברתיות של ילדים עם ASD  (Autism Spectrum Disordersבתפקוד גבוה. התוכנית פותחה באוניברסיטת בר אילן ע"י פרפ' נירית באומינגר, ומיושמת בבתי ספר רבים בארץ בשיתוף עם משרד החינוך ובתמיכה מלאה של האגף לחינוך מיוחד. לפרטים נוספים אודות התוכנית.

קבוצת אימהות מאזור עמק חפר אשר מעוניינות לאכלס את כיתת התקשורת הנפתחת בשנה הבאה (לכיתה ז') בילדים המאובחנים כאספרגר
יוזמה להקמת מסגרת חינוכית תומכת
טיפים חשובים לוועדת ערר

זאת התקופה בשנה שבה הבטן מתהפכת. מי שעבר כבר את וועדות ההשמה והתוצאה לא הייתה כפי שרצה, ניגש לוועדות הערר.

זו ההזדמנות האחרונה לקבל את המסגרת או את השילוב המיוחל. המתח, מטבע הדברים, הוא גדול מאוד.

בקשת עזרה בפרוייקט של נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במערכת החינוך
בנציבות שיוויון לאנשים עם מוגבלות בונים  כיום פרוייקט הפועל לשיפור שילובם של תלמידים עם מוגבלות במערכת החינוך ונשמח לעזרתכם.
 
  • בתי ספר
    מאת: עמותת אפי - אספרגר ישראל 
     
    השתלבותם המוצלחת של ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך תלויה ביכולתה של המערכת לספק את התמיכה הייחודית והאינטנסיבית לילדים. כשזו ניתנת, אין בדרך כלל כל מניעה שהילד ישתלב במסגרת חינוך רגילה לחלוטין, אולם הדגש הוא על הייחודיות של התמיכה ועל האינטנסיביות שלה:
     
    ייחודיות  התמיכה הנדרשת לילדים עם אספרגר מותאמת לאופי המיוחד של הלקות, והיא שונה בהיבטים מרכזיים שלה מזו הנדרשת לאוכלוסיות אחרות. חשוב במיוחד ההבדל מאוטיזם קלאסי (אוטיזם בתפקוד נמוך) שמצוי גם הוא בקשת התסמונות הקרויה PDD, אולם ההבדלים הכמותיים והאיכותיים בין הלקויות מחייבים אסטרטגיות טיפול, ובעיקר יישומים שלהן, שהם שונים בתכלית. ההבדלים באופי התמיכה שונים גם מלקויות אחרות, כגון לקויות למידה, לקויות שפה, ואחרות. העדפת הערוץ החזותי על ערוצים תחושתיים אחרים לשם יצירת קשר אפקטיבי, והסבר קוגניטיבי של רגשות וסיטואציות חברתיות הם שתי דוגמאות לייחודיות הנדרשת בעבודה עם ילדי אספרגר.
     
    אינטנסיביות התמיכה צריכה לכלול התאמות מסוימות בסביבת הלמידה של הילד, בדרך בה פונים אליו המורים השונים ויוצרים עמו תקשורת, בסוג התיווך הדרוש בינו לבין בני גילו בשעות בלמידה, בשעות הפעילות החברתית ובהפסקות.
  • ניהול התנהגות בבית הספר
    מתוך הספר: Asperger Syndrome and Difficult Moments.
    By: Brenda Smith Myles & Jack Southwick
     
    תלמידים רבים הסובלים מ- א.ס. חווים את ביה"ס כסביבה רבת מתח המקיפה אותם כשדה רווי גורמי מתח מתמשכים.
    סביבה זו כוללת  את : הקושי לצפות בהתרחשויות העתידיות בשל שינויים תכופים בלוח הזמנים, מורים שונים, קושי במעקב אחר הוראות רבות וסותרות, יחסים עם חברים, והצורך להסתגל כל העת לאורות, רעשי רקע וצלילים, ריחות וכיו"ב... 
  • עקרונות ודרכי עבודה בשילוב
    בפתח הדברים חשוב להדגיש את הראייה הכוללת לגבי ההתייחסות לילד בעל תסמונת אספרגר: זו צריכה להיות מושתתת על עקרונות התערבות ייחודיים שנבנו על סמך הניסיון שהצטבר במהלך השנים ובהתאם לקשיים המיוחדים לתסמונת והתאמה אישית לילד המסוים אשר בו מדובר. לתסמונת ישנם אמנם המאפיינים המיוחדים לה, ועם זאת, כמו בכל ילד רגיל, כך גם כל ילד עם תסמונת אספרגר מציג תמונת קשיים פרטית משלו, שדורשת התייחסות ותוכנית "תפורות" אישית.
  • מדריך למורה המשלב ילדים עם תסמונת אספרגר במערכת החינוך הרגילה
    להלן קובץ המלצות שגובשו ע"י מרכז הסברה אוסטרלי לתסמונת האספרגר.
  • שיעורים פרטיים
  • התכנית "אני בקבוצה"

    תוכנית "אני בקבוצה " הינה תוכנית ייחודית לפיתוח ולקידום מיומנויות חברתיות של ילדים עם ASD  (Autism Spectrum Disordersבתפקוד גבוה. התוכנית פותחה באוניברסיטת בר אילן ע"י פרפ' נירית באומינגר, ומיושמת בבתי ספר רבים בארץ בשיתוף עם משרד החינוך ובתמיכה מלאה של האגף לחינוך מיוחד. לפרטים נוספים אודות התוכנית.

  • קבוצת אימהות מאזור עמק חפר אשר מעוניינות לאכלס את כיתת התקשורת הנפתחת בשנה הבאה (לכיתה ז') בילדים המאובחנים כאספרגר
  • יוזמה להקמת מסגרת חינוכית תומכת
  • טיפים חשובים לוועדת ערר

    זאת התקופה בשנה שבה הבטן מתהפכת. מי שעבר כבר את וועדות ההשמה והתוצאה לא הייתה כפי שרצה, ניגש לוועדות הערר.

    זו ההזדמנות האחרונה לקבל את המסגרת או את השילוב המיוחל. המתח, מטבע הדברים, הוא גדול מאוד.

  • בקשת עזרה בפרוייקט של נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במערכת החינוך
    בנציבות שיוויון לאנשים עם מוגבלות בונים  כיום פרוייקט הפועל לשיפור שילובם של תלמידים עם מוגבלות במערכת החינוך ונשמח לעזרתכם.