מבזקים

מאמרים / מן העתונות

ראשי >מאמרים / מן העתונות
תסמונת אספרגר
סטפן באוואר,M.D. M.P.H. 
היחידה ההתפתחותית
THE Genesee Hospital
Rochester, New York
תסמונת אספרגר (הקרויה גם הפרעת אספרגר) היא קטגוריה חדשה יחסית של הפרעה התפתחותית, המונח נכנס לשימוש כללי רק בחמש עשרה השנים האחרונות.
אף על פי שקבוצת ילדים עם תמונה קלינית זו תוארה בדיוק רב בשנת 1940 ע"י רופא הילדים הוינאי ד"ר האנס אספרגר, התסמונת הוכרה רשמית בD.S.M. לראשונה  במהדורה הרביעית שהודפסה ב1994. 
מאחר ועד כה היו מעט מאוד מאמרים מקיפים ומאחר  ותסמונת אספרגר היא ככל הנראה נפוצה יותר מאשר סברו, מאמר זה ינסה לתאר את התסמונת בפירוט ולהציע דרכים לחיות עמה. 
תסמונת אספרגר - הסבר מותאם למציאות
מאת: לואי פרייזלבן-קוק (LOIS FREISLEBEN-COOK)
 
...רבים מהקשיים ניתנים לטפול בעזרת תרפיות מסוגים שונים שמטרתן ללמד כשורים חברתיים ופרגמטיים. חששות וחרדות המובילים לנוקשות מוגברת יכולים להיות מטופלים גם ע"י תרופות. למרות הקשיים, מבוגרים הסובלים מתסמונת אספרגר יכולים לקיים חיי משפחה , קשרים ויחסים אנושיים, חיים פרודוקטיביים ואף מאושרים.  

 
תסמונת אספרגר על פי ה-DSM-IV
יסודות ועקרונות לחינוך המיוחד לילדי תסמונת אספרגר
תרגום חופשי, מתוך THE OASIS  GUIDE TO ASPERGER SYNDROME
ספרם של: Patricia Romanowski Bashe, M.S.Ed and Barbara L.Kirby
פרק 8. תרגום: יעל להמן
פרק זה נועד לסייע להורים בהחלטותיהם ובדרכם עם כניסת ילדיהם למערכת החינוך. החינוך המיוחד מנוהל על ידי חוקי מדינה ותקנות שעה, אך מעוצב בפועל על ידי אנשים- מחנכים, מנהלנים ופקידים –האחראים להוצאה לפועל של התקנות והחוקים. מאחר, ועפ"י ההגדרה, חינוך מיוחד  אמור להיות מותאם לממדי כל יחיד, כמובן שישנן וריאציות רבות בשיטות  ובאיכות השירותים הניתנים לתלמידים.
אנו מגישים כאן המלצה כללית לגבי הצרכים החינוכיים,שכמובן יש להתאימם לכל פרט עפ"י צרכיו. 
הטופ מודל של תסמונת אספרגר
  הטופ מודל של תסמונת אספרגר
 
מאת טארה פרקר- פופ | ניו יורק טיימס
 
התר קוזמיץ', סטודנטית לאמנות בת 21, אמנם הודחה מתוכנית המציאות "הטופ מודל הבאה של אמריקה", אבל הצליחה לעורר עניין ציבורי אמיתי בהפרעה האוטיסטית שממנה היא סובלת
 
קוזמיץ'. מקווה להפוך לדוברת הלאומית של תסמונת האספרגר | תצלום: מתוך אתר התוכנית "הטופ מודל הבאה של אמריקה" 
המלצות לתלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה
נכתב על ידי:
Kerry Hogem
Chapel Hill TEACCH Center 
University of North Carolina 
במסמך זה תינתן רשימת המלצות שנכתבו לאור ניסיון רב עם תלמידים בתפקוד גבוה. ההמלצות מכסות מספר נושאים וכוללות: שימוש במערכות, התאמת חומר לימוד, פיתוח יכולות חברתיות, ניהול התנהגות.
לא כל ההמלצות תהינה רלוונטיות עבור כל התלמידים. העקרונות המרכזיים עליו מבוססות ההמלצות הן נכונות לכל התלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (HFA).
בוגרים עם תסמונת אספרגר
מאת: דר' רוני יורן- הגש, מנהלת מרפאת ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש – נס-ציונה 
 החיים עפ"י אספרגר
  • התפתחות וצפי לעתיד מאוד לא אחידים וקשים לניבוי, גם בין אחד לשני וגם אצל אותו אדם. לכן, אומרים להורים: "תמיד התייחסו לילדכם כאילו אתם מצפים להשיג ממנו הכל. ואף פעם לא להרפות." 
  • חשיבות עליונה ליכולות הקוגניטיביות השפתיות ולא בהכרח לשימוש החברתי של השפה. 
  • ישנה פתולוגיה משנית כתוצאה מהתחככות בסביבה/תגובות הסביבה (הגנת יתר מול דחייה קשה וכואבת). הגנת יתר הרבה פעמים מצד ההורים, ודחייה קשה הרבה פעמים מצד כולם. 
  • הבעיות הבסיסיות תתמדנה, אם כי הן יכולות להתמתן בטיפול. 
מראה מקום כללי ע"פ קוד האבחנות הפסיכיאטריות ה- DSM-IV
מאת: דר' רוני יורן- הגש, מנהלת מרפאת ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש – נס-ציונה
ההסבר שניתן לעיל הוא הסבר יבש ולכן קראתי לו "מראה מקום", כמו ערך במילון שמסתכלים בו לצורך אוריינטציה כללית,כדי לסווג משהו באופן כללי. כל אדם הוא עולם בפני עצמו ואנשים עם תסמונת אספרגר מורכבים הרבה מעבר לאדם הרגיל,היומיומי...
לקות למידה לא מילולית - אבחנה מבדלת
מאת: ד"ר עירית כהן מנהלת מכון שילת לאבחון, יעוץ וטיפול, בית עובד
לקות למידה לא מילולית יכולה להידמות ללקויות אחרות, בעיקר אספרגר,  הפרעה התפתחותית נרחבת PDD) (Pervasive developmental disorder   או הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD).
תסמונת אספרגר לעומת לקות למידה לא מילולית: מה ההבדל?
לקות למידה לא-מילולית מוגדרת כלקות למידה ואינה נכללת בין תסמונות הקשת האוטיסטית, בעוד שתסמונת אספרגר נכללה עד כה בספקטרום האוטיסטי. מהמובא במאמר זה ניתן להסיק כי פרופיל הקשיים והכשרים של אספרגר דומה לפרופיל של לקות למידה לא מילולית ברמה התפקודית התקינה ואף גבוהה של הילד ובעיקר בקשיים בהבנת מפה חברתית וביצירת קשרים בין-אישיים. כמו לילדים עם אספרגר, לילדים עם לקות למידה לא-מילולית יש קשיים בהבנת תקשורת בלתי מילולית של שפת גוף, הבעות פנים ואינטונציות; הבנה "בין השורות" וחוש הומור...
  • תסמונת אספרגר
    סטפן באוואר,M.D. M.P.H. 
    היחידה ההתפתחותית
    THE Genesee Hospital
    Rochester, New York
    תסמונת אספרגר (הקרויה גם הפרעת אספרגר) היא קטגוריה חדשה יחסית של הפרעה התפתחותית, המונח נכנס לשימוש כללי רק בחמש עשרה השנים האחרונות.
    אף על פי שקבוצת ילדים עם תמונה קלינית זו תוארה בדיוק רב בשנת 1940 ע"י רופא הילדים הוינאי ד"ר האנס אספרגר, התסמונת הוכרה רשמית בD.S.M. לראשונה  במהדורה הרביעית שהודפסה ב1994. 
    מאחר ועד כה היו מעט מאוד מאמרים מקיפים ומאחר  ותסמונת אספרגר היא ככל הנראה נפוצה יותר מאשר סברו, מאמר זה ינסה לתאר את התסמונת בפירוט ולהציע דרכים לחיות עמה. 
  • תסמונת אספרגר - הסבר מותאם למציאות
    מאת: לואי פרייזלבן-קוק (LOIS FREISLEBEN-COOK)
     
    ...רבים מהקשיים ניתנים לטפול בעזרת תרפיות מסוגים שונים שמטרתן ללמד כשורים חברתיים ופרגמטיים. חששות וחרדות המובילים לנוקשות מוגברת יכולים להיות מטופלים גם ע"י תרופות. למרות הקשיים, מבוגרים הסובלים מתסמונת אספרגר יכולים לקיים חיי משפחה , קשרים ויחסים אנושיים, חיים פרודוקטיביים ואף מאושרים.  

     
  • תסמונת אספרגר על פי ה-DSM-IV
  • יסודות ועקרונות לחינוך המיוחד לילדי תסמונת אספרגר
    תרגום חופשי, מתוך THE OASIS  GUIDE TO ASPERGER SYNDROME
    ספרם של: Patricia Romanowski Bashe, M.S.Ed and Barbara L.Kirby
    פרק 8. תרגום: יעל להמן
    פרק זה נועד לסייע להורים בהחלטותיהם ובדרכם עם כניסת ילדיהם למערכת החינוך. החינוך המיוחד מנוהל על ידי חוקי מדינה ותקנות שעה, אך מעוצב בפועל על ידי אנשים- מחנכים, מנהלנים ופקידים –האחראים להוצאה לפועל של התקנות והחוקים. מאחר, ועפ"י ההגדרה, חינוך מיוחד  אמור להיות מותאם לממדי כל יחיד, כמובן שישנן וריאציות רבות בשיטות  ובאיכות השירותים הניתנים לתלמידים.
    אנו מגישים כאן המלצה כללית לגבי הצרכים החינוכיים,שכמובן יש להתאימם לכל פרט עפ"י צרכיו. 
  • הטופ מודל של תסמונת אספרגר
      הטופ מודל של תסמונת אספרגר
     
    מאת טארה פרקר- פופ | ניו יורק טיימס
     
    התר קוזמיץ', סטודנטית לאמנות בת 21, אמנם הודחה מתוכנית המציאות "הטופ מודל הבאה של אמריקה", אבל הצליחה לעורר עניין ציבורי אמיתי בהפרעה האוטיסטית שממנה היא סובלת
     
    קוזמיץ'. מקווה להפוך לדוברת הלאומית של תסמונת האספרגר | תצלום: מתוך אתר התוכנית "הטופ מודל הבאה של אמריקה" 
  • המלצות לתלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה
    נכתב על ידי:
    Kerry Hogem
    Chapel Hill TEACCH Center 
    University of North Carolina 
    במסמך זה תינתן רשימת המלצות שנכתבו לאור ניסיון רב עם תלמידים בתפקוד גבוה. ההמלצות מכסות מספר נושאים וכוללות: שימוש במערכות, התאמת חומר לימוד, פיתוח יכולות חברתיות, ניהול התנהגות.
    לא כל ההמלצות תהינה רלוונטיות עבור כל התלמידים. העקרונות המרכזיים עליו מבוססות ההמלצות הן נכונות לכל התלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (HFA).
  • בוגרים עם תסמונת אספרגר
    מאת: דר' רוני יורן- הגש, מנהלת מרפאת ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש – נס-ציונה 
     החיים עפ"י אספרגר
    • התפתחות וצפי לעתיד מאוד לא אחידים וקשים לניבוי, גם בין אחד לשני וגם אצל אותו אדם. לכן, אומרים להורים: "תמיד התייחסו לילדכם כאילו אתם מצפים להשיג ממנו הכל. ואף פעם לא להרפות." 
    • חשיבות עליונה ליכולות הקוגניטיביות השפתיות ולא בהכרח לשימוש החברתי של השפה. 
    • ישנה פתולוגיה משנית כתוצאה מהתחככות בסביבה/תגובות הסביבה (הגנת יתר מול דחייה קשה וכואבת). הגנת יתר הרבה פעמים מצד ההורים, ודחייה קשה הרבה פעמים מצד כולם. 
    • הבעיות הבסיסיות תתמדנה, אם כי הן יכולות להתמתן בטיפול. 
  • מראה מקום כללי ע"פ קוד האבחנות הפסיכיאטריות ה- DSM-IV
    מאת: דר' רוני יורן- הגש, מנהלת מרפאת ילדים ונוער במרכז לבריאות הנפש – נס-ציונה
    ההסבר שניתן לעיל הוא הסבר יבש ולכן קראתי לו "מראה מקום", כמו ערך במילון שמסתכלים בו לצורך אוריינטציה כללית,כדי לסווג משהו באופן כללי. כל אדם הוא עולם בפני עצמו ואנשים עם תסמונת אספרגר מורכבים הרבה מעבר לאדם הרגיל,היומיומי...
  • לקות למידה לא מילולית - אבחנה מבדלת
    מאת: ד"ר עירית כהן מנהלת מכון שילת לאבחון, יעוץ וטיפול, בית עובד
    לקות למידה לא מילולית יכולה להידמות ללקויות אחרות, בעיקר אספרגר,  הפרעה התפתחותית נרחבת PDD) (Pervasive developmental disorder   או הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD).
  • תסמונת אספרגר לעומת לקות למידה לא מילולית: מה ההבדל?
    לקות למידה לא-מילולית מוגדרת כלקות למידה ואינה נכללת בין תסמונות הקשת האוטיסטית, בעוד שתסמונת אספרגר נכללה עד כה בספקטרום האוטיסטי. מהמובא במאמר זה ניתן להסיק כי פרופיל הקשיים והכשרים של אספרגר דומה לפרופיל של לקות למידה לא מילולית ברמה התפקודית התקינה ואף גבוהה של הילד ובעיקר בקשיים בהבנת מפה חברתית וביצירת קשרים בין-אישיים. כמו לילדים עם אספרגר, לילדים עם לקות למידה לא-מילולית יש קשיים בהבנת תקשורת בלתי מילולית של שפת גוף, הבעות פנים ואינטונציות; הבנה "בין השורות" וחוש הומור...
1 2 הבא >