מאת: ד”ר עירית כהן, מאבחנת לקויות למידה, מנהלת מכון שילת לאבחון, יעוץ וטיפול המתמחה בקבוצות לימוד והעצמה לילדים על הספקטרום האוטיסטי ולהוריהם
הקדמה
המונח “לקויות למידה”, אשר נטבע כבר ב 1960, התייחס במקור לילדים עם אינטליגנציה נורמאלית אשר לא הצליחו להגיע להישגים אקדמאים תקינים. מאז נעשו ניסיונות רבים לזהות תתי סוגים של ליקויי למידה על מנת לפתח אסטרטגיות התערבות מתאימות. בעוד שלקויות למידה מילוליות משפיעות על רכישת שפה דבורה, קריאה, שפה כתובה והיבטים של מתמטיקה, “לקות למידה לא מילולית” פוגמת בהתמצאות במרחב, תדמית הגוף, זיהוי פנים, פירוש של מחוות גוף, וכן במבחר תהליכים חזותיים-מרחביים-מוטוריים (Rourke, 1989). מדובר בלקות למידה שאינה שפתית ולא אקדמית במובן הרגיל, אך יש לה השפעות משניות על תחומים אקדמיים ספציפיים הדורשים תפיסה חזותית-מרחבית, כגון מתמטיקה, מדעים, גיאוגרפיה וגיאומטריה וכן על היבטים מסוימים של הבנה מילולית (Johnson, 1987), כגון “קריאה בין השורות”.
לקות למידה לא מילולית היא מצב המאובחן כאשר קיים פער משמעותי בין תפקוד גבוה במערכת המילולית לעומת תפקוד נמוך במערכת הביצועית במבחני אינטליגנציה, עם ליקויים בתחום המוטורי, החזותי-מרחבי ובהבנה ושפיטה של מצבים חברתיים. חוקרים משערים כי מקור לקות זו הינו בהפרעה בהמיספרה המוחית הימנית, שתפקודיה הדומיננטיים כוללים יכולות מרחביות (ניתוח, רצף, זיהוי אובייקטים) וכן תפיסה וזיהוי חזותיים, שמאפשרים לילד להבין את הסביבה והינם חיוניים גם להבנה ולהפקה של הבעות פנים ומחוות גוף שבהם נעשה שימוש בתקשורת בין אישית וקבוצתית. אמפטיה, שנינות וערנות הם תפקודים נוספים המשויכים להמיספרה המוחית הימנית ((Brumback, Harper & Weinberg, 1996, וגם הם נמוכים יחסית בקרב אנשים עם לקות למידה לא מילולית.
לקות למידה לא מילולית מתייחסת לתת סוג של לקות למידה שבה יש לאינדיבידואל גרעון בולט בתחומים הבאים:
- יחסים בין אישיים
- תפיסה וארגון חזותי ומרחבי
- מיומנויות ארגון ותכנון
- גמישות בגיבוש מושגים
- מיומנויות למידה
- תחומים אקדמיים ספציפיים (כגון מתמטיקה, מדעים, גיאוגרפיה, הנדסה)
- הבנה ושפיטה של מצבים חברתיים.
הפרופיל של ילד עם לקות למידה לא מילולית מוצג בטבלא הבאה:
תפקוד שפתי |
תפיסה שמיעתית ופונולוגית מצוינת ברמת עיבוד צלילים. חוזק בזיכרון שמיעתי לטווח קצר וארוך. התפתחות טובה של אוצר מילים ושל הבעה שפתית. הנמכה בתכנון מוטורי של תהליך הדיבור. קושי בפרוזודיה – במאפיינים אקוסטיים מסוימים של הדיבור, כגון אינטונציה, מקצב, הטעמה או הדגשה, הנושאים חלק גדול מהמידע המועבר בתקשורת דבורה. קושי בפרגמאטיקה של השפה – השפעת ההקשר על הבנת המשמעות – הן מבחינת משמעות והן מבחינה תחבירית. |
תפקוד חזותי מרחבי |
קושי בזיכרון ודימוי חזותי |
תפקוד מוטורי |
קושי בקואורדינציה |
תפקוד אקדמאי |
קושי במתמטיקה, הבנת הנקרא, כתב יד |
תפקוד חברתי |
קושי להבין תקשורת לא-מילולית |
תפקוד רגשי |
פחד ממקומות חדשים ומשינויים בשגרה |
לקות למידה לא מילולית |
הפרעת קשב וריכוז\היפראקטיביות |
קושי בתפיסה ויחסיים מרחביים, קושי בשיווי משקל. ביצוע מוטורי איטי ונטייה להתמקד בפרטים על חשבון התמונה השלמה |
קושי לשבת בכיסא, תנועתיות, מוסחות יתר. אימפולסיביות, קושי בתכנון ומעקב אחר פרטים. |
דברנות יתר, נטייה להישען על תיווך מילולי. חוסר מודעות למניפולציות ולהטעיה. |
דברנות יתר, חוסר סבלנות, פיזור. עשוי להיות מניפולטיבי ומטעה. |
קושי בשיפוט חברתי, קושי בהסתגלות לסיטואציות חדשות, נטייה לחרדה מסיטואציות חדשות |
מחפש חידושים בהתלהבות יתרה, לוקח סיכונים. |
נטייה להימנעות, חרדה או דיכאון |
התנהגות מתריסה ומתנגדת |
מקורות
The NYU Child Study Center Letter is published five times
Brumback, R. A., Harper, C. R.,Weinberg,W. A. (1996). Nonverbal Learning Disabilities, Asperger’s Syndrome, Pervasive Developmental Disorder – Should we care? Journal of Child Neurology, 11(6), 427–429.
Johnson, D. J. (1987a). Nonverbal learning disabilities. Pediatric Annals, 16(2), 133–141.
Philips Schloerb, Aileen (2005). The Impact of Nonverbal Learning Disabilities on Early Development, by CiteSeer Fall 2005 • Volume 5 53 PRAXIS http://www.advancingmilestones.com/PDFs/m_resources_impact-of-nld.pdf
Rourke, Byron P. (1989) Nonverbal Learning Disabilities: The Syndrome and The Model, Guilford Press: New York.
Sands Stephen A. & Schwartz, Susan J. (may/June, 2000). Non verbal learning disability. Child Study Center. School of Medicune Bew York University. Volume 4 number 5 http://www.aboutourkids.org/files/articles/may_jun_4.pdf