- כאשר תלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה משולבים בזרם החינוך הרגיל יהיה זה חכם לעשות זאת בשעורים המעניינים אותם. לדוגמא – תלמידים עם צרכים מיוחדים משולבים פעמים רבות בשעורי חינוך גופני. שיטה זו לא תהיה יעילה ל HFA מאחר ויהיה לכם יחסית קשה להצליח בשיעור זה. הם יצליחו הרבה יותר אם ישולבו בשעורים כגון חשבון או מחשבים בהם תורם החוזק האקדמי והם מובנים היטב.
- HFA רבים הצליחו מאוד בבית הספר כאשר הם מקבלים סיוע אישי. שוב, על אדם זה להיות אדם היודע על אוטיזם ובמיוחד על תפקוד גבוה. תפקידו של אדם זה לא יהיה להיות צל של התלמיד העוזר לו כאשר מתעוררת בעיה אלא, הוא המועיל ביותר כאשר הוא תומך בפיתוח ויישום הפעילויות (מערכת שעות, הבנת משימות, רשימות תיוג וכד.) דבר זה יעלה את העצמאות של התלמיד. מסייע זה יכול גם להבטיח כי המערכת הנ”ל מיושמת במשך היום. גם בזמן היות התלמיד בכיתת התקשורת תעזור נוכחות הסייעת. במצב זה יכול להבטיח את ההתאמה של הפעילות עם הנעשה בכיתה הרגילה. במיוחד אם כיתת החינוך המיוחד מכילה אוכלוסייה הטרוגנית.
- יצירת הזדמנויות לתלמידים בתפקוד גבוה לקשר עם תלמידים אשר יכולים לעזור לו בפיתוח ביכולותיו החברתיות. לשים אותו במצבים בהם נוכחים ילדים אחרים אינו יכול לעזור. במקום זאת, הזמנת תלמידים לכיתת התקשורת לשחק משחקים מובנים הוא דרך לאפשר לו לתרגל אינטראקציות. לעיתים לספק לתלמידים האחרים את המידע הפשוט של אוטיזם בתפקוד גבוה יכול גם להועיל באינטראקציה מאחר ואז הם ידעו מדוע הוא עושה דברים הנראים משונים בעיניהם.
- תלמיד עם אוטיזם יכול גם להרוויח מ”הצמדת” מלווה אשר מלווה אותו בחלק מהסיטואציות החברתיות הפחות מובנות. לדוגמא – תלמיד מבוגר ובוגר יותר עשוי להתנדב ללוות אותו בעת הפסקה פעמיים בשבוע ולעזור לו במצבים החבריים.
- ככל שהתלמידים מתבגרים לחטיבת הביניים והתיכון, פעילות מחוץ לבית הספר יכולות להיות עוד מקור מובנה לאינטראקציות חברתיות. הצטרפות לחוגים או תנועות נוער הקשורות לחוזקים של התלמיד יכול לעזור מאוד בתחום זה.
- קלסר בהם יכולים התלמידים לרכז את עבודותיהם וחומרים יכול לעזור. על קלסר זה להכיל מספר חוצצים, אחד לכל מקצוע. על כל חוצץ להכיל שני כיסים – אחד לחומרים (דפי עבודה פתקים וכד.) והשני לחומרים מוכנים. בנוסף בקלסר צריך להיות מקום למערכת השעות היומית ומחברת קשר למורים-הורים.
- חלק מהתלמידים מתקשים לזכור אלו ספרים עליהם להביא עמם הביתה (הערת המתרגמת – לגבי תלמידי יסודי זה נכון בעיקר בארה”ב בהם יש ארונית לכל תלמיד. בבתי הספר היסודיים בארץ זה לא קיים) לכן כדאי פעמים רבות לספק לתלמיד שני סטים של ספרים – אחר לבית הספר ואחד הביתה.
- חשוב מאוד לתלמידים HFA להסתמך על מערכת שעות יומית. על ידי כך הם יכולים לתפקד בצורה יותר יעילה ועצמאית כבוגרים. אנו ממליצים שתלמידים אלה ילמדו לעקוב באופן עצמאי אחרי מערכת השעות בקלסר שלהם. ניתן גם לניילן את המערכת כך שהתלמיד יוכל למחוק עם טוש על בסיס מים כל שיעור או אירוע שעבר. זו גם דרך טובה להצגת שינויים שיכולים לקרות במשך היום. שינויים יכולים להיות מודגשים כך שהתלמיד יהיה מוכן אליהם ללא התרגשות.
דוגמא למערכת יומית:
- 8:00-8:50 – שיעור חברה (חוצץ מס’ 1)
- 8:50-9:00 – הפסקת שירותים ולגשת לכתת מדעים
- 9:00- 9:50- שיעור מדעים (חוצץ מס’ 2)
- 9:50-10:00 להתלבש לשיעור ספורט וללכת לאולם
- 10:00-10:50 שיעור ספורט (חוצץ מס’ 3)
- 10:50-11:10 – הפסקת עשר – לאכול ארוחת עשר.
- 11:10-12:00 – שיעור חשבון (חוצץ מס’ 4).
במערכת דומה ניתן להשתמש גם בבית, כך ניתן לסייע להם גם במבניות גם בזמן החופשי.
- כאשר מכינים אדם HFA לשחק או ללמוד עצמאית הם יצליחו ביותר אם ניתן להם את המידע הבא בכתב:
- מה עלי לעשות (לשחק, לעבוד, ללמוד וכו’)
- כמה זמן עלי לעשות זאת?
- מתי אדע שסיימתי?
- מה הדבר הבא שעלי לעשות
על ידי כך שיהיו בידיו התשובות לשאלות יצליח הילד יותר בהשלמת פעילויות. הבנה ברורה של מה קורה ומה עליו לעשות יוריד גם כל תחושת אי וודאות או חרדה כאשר אינם יכולים לשאול.
- רשימת תיוג (check list) היא עוד שיטה להקל על ההתארגנות אצל ה HFA. לדוגמא – כאשר לתלמיד משימת שעורי בית יהיה זה לעזרה לספק שני פריטי מידע. בראש כל משימה לרשום את רשימת החומרים הנדרשים. בתחתית דף העבודה תהיה רשימת תיוג אשר תסייע במיוחד כאשר הוא צריך למלא רשימה של פעילויות מקושרות או כאשר הם צריכים לארגן קבוצה של חומרים. למשימות בבית ניתן להכין רשימות תיוג לשלבים הנדרשים לבצע או להתארגן לפעולה – לדוגמא : לסדר את החדר שהיא המשימה תצורף רשימת תיוג :
- סדר את המיטה ____________
- הכנס בגדים נקיים לארון_______
- שים הספרים על המדף________
- שים את המחברות בתיק_______
- אסוף הצעצועים לקופסא_______
- טאטא את הרצפה___________
כך בכל פעם שיסיימו פעולה יסמנו V לידה, כאשר גמר את כל הרשימה – המשימה הושלמה.
- תלמיד עם אוטיזם ייטיב לסיים משימות ומבחנים בהצלחה אם העבודה מאורגנת בצורה של הדגשת נקודות חשובות. לדוגמא – ההוראות למבחן יהיו מסומנות ומודגשות כך שאי אפשר יהיה לפספס אותן. אם הוא צריך לדלות מידע מטקסט המורה יכול לתת לו הוראות ברורות של מה עליו לחפש.
ארגון דפי העבודה יכולים גם הם להקל על התלמיד להצליח. לדוגמא – להכניס פחות תרגילים לעמוד כך שיישאר לו מקום לענות על גבי דפי העבודה. לדוגמא – מורה הנותנת שיעורים בעמוד אחד הכולל 20 תרגילים תוכל לפצל אותם 20 תרגילים ב 4 עמודים עם מקום מספיק לתשובה.
לעיתים גם יהיה צורך לתת יותר הוראות או לחילופין עזרה מעשית כגון – העתקה מהלוח של המשימות והכנסתם למחברת על ידי המורה, גם רשימות תיוג לחומרים הנדרשים לשם ביצוע שעורי הבית תתכן ותהיה יעילה.
וכמובן אם במקום לנסות ולהניא אותם מלהתעסק בתחומי העניין המיוחדים שלהם, ניתן להשתמש ולגייס את תחומי התעניינות האלה לצורך הלימודים האקדמיים. לדוגמא – תלמיד המעוניין בחלל, ניתן ללמדו מתמטיקה בעזרת החלל.
- אם שיעורים מתבססים על הרצאות יתכן ויהיה צריך למצוא משהו אשר יסיע לילד לסכם. העזרה יכולה להיות באחת מהשיטות הבאות – תלוי במקרה – א. לאפשר לתלמיד לצלם או להעתיק את סיכומי השיעור של תלמיד המסכם היטב. ב. להקליט את השיעור לשם לימוד בבית וסיכום בקצב האישי.
- אנשים רבים עם HFA סובלים גם מבעיות בכתיבה אשר אינן משתפרות עם האימון (לקויי למידה הקשורים לכתיבה). לאלה כדאי ללמד הקלדה על מחשב בגיל הצעיר ביותר האפשרי. כאשר זו נרכשת מוצאים התלמידים כי קל יותר לסיים שעורי בית ומשימות, סיכומים בכתה ופרויקטים. מרפאים בעיסוק יכולים לתרום בתחום זה.
ידע במחשבים מסיע הן בתחום האקדמי והן בתחומי העניין השונים. אנשים רבים HFA נהנים מאוד מהעבודה עם המחשבים ומוצאים כי קריירה בתחום מתאימה להם מאוד. השימוש באינטרנט הפך גם הוא לדרך לפגוש אחרים וליצור חברויות בצורה נוחה יותר עבור HFA מאשר השיטות המקובלות.
- פעמים רבות קשה להורים לגלות מה קורה בבית הספר. שתי שיטות יכולות לשמש לשפר את התקשורת בין בית הספר והבית. דבר ראשון מחברת קשר (הערת המתרגמת: מחברת קשר קיימת במרבית מסגרות התקשורת בארץ ומוכרת להורים ולילדים).
לברור מה התרחש בבית הספר יתכן ועדיף לתת צורה מבנית מסודרת לסיפור. שאלות כמו- “איך היה בבית הספר?” הם פעמים רבות אבסטרקטיות מדי. הצעה אפשרית היא לתת להם למלא טופס בכתב או בעל פה כגון:
- בהסעה היום_______________________
- דבר אחד שקרה היום בשיעור חברה______________
- בחשבון ואנגלית היה_________________________
- דבר קשה שקרה לי היום_____________________
- דבר טוב שקרה לי היום____________________
- פעמים רבות תלמידים עם בעיות תקשורת נהנים מעבודה עם קלינאי תקשורת. מיקוד הטיפול צריך להיות בפיתוח יכולות שפתיות מעשיות. העבודה של קלינאי תקשורת עם ילדים אלה רבה ומשתנה – לדוגמא – לתת לילד מידע מה יש לומר בסיטואציות שונות. כמו למשל – איך מתחילים שיחה עם ילדים אחרים בהפסקה. גם עבודה עם קלינאי התקשורת וקבוצה יכולה להיות טובה מאוד בלמידה כיצד מיישמים יכולות שיחה במצבים חברתיים כגון משחקי תפקידים.
תלמידים עם HFA ו AS יכולים להנות גם מטכניקות ויזואליות המעוצבות לעזור להם להבין שיחה. לדוגמא – סימנים ויזואליים יכולים לשמש לימוד של יכולות חברתיות – נותנים לקבוצה קופסת לגו ורשימת נושאים. כל תלמיד יבחר בתורו נושא, כך התלמיד ילמד שלא תמיד נושא השיחה ייסוב סביב נושאי ההתעניינות שלו. כל תלמיד בתורו אומר משהו על הנושא ושם חתיכת לגו על הקודמת ולהעביר את המבנה לבא אחריו. בשלב מאוחר יותר ניתן להוסיף סיבוכיות כגון – ניתן להניח חתיכת לגו רק אם התלמיד אומר משהו הקשור באופן ישיר למה שאמר התמיד שלפניו.
אסטרטגיות כגון אלה נותנות לילדים אימון ביכולות שיחה.
לעיתים קשה לאנשים עם HFA ו AS להמשיך דיון מכיוון שהם כה מעוניינים לדבר על מה שמעניין אותם. תלמידים רבים יכולים לדחות את השיחה על נושאיהם אם הם יודעים מתי כן ידונו בנושאים אלה.
- לעיתים התפרצויות של תלמידים אלה יכולים להראות כשבירת חוקים מניפולטיבית או כחוסר נימוס מכוון. במרבית המקרים בעיות אלה קשורות לאוטיזם של הילדים הללו וצריכים להתייחס אליהם בצורה שונה מזו שיתייחסו להתנהגויות אחה אצל ילדים אחרים. ישנן מספר אלטרנטיבות שיכולות לעזור בהתמודדות עם התנהגויות בעיתיות.
תחילה, רבות מן ההתנהגויות ייעלמו כאשר יוטמעו ההמלצות שהוזכרו בסעיפים הקודמים. כאשר ילד עם HFA או AS מבין מה קורה סביר יותר שיישאר רגוע. השימוש במערכות שעות, הוראות כתובות ושגרות יעזרו לילד לשלוט במצב. כתיבת המערכת שתעזור לילד לצפות שינויים יעזרו לו להישאר רגוע כאשר שינויים אלה יקרו. הוספת פעילויות אהובות עליו יעזרו לו לעקוב אחרי המערכת.
פעמים רבות אנשים על HFA ו AS הם אימפולסיביים. הם צריכים הכנה לפני מצבים חדשים.
חוקים קבועים יעזרו לתלמיד לדעת מה מצופה ממנו בכל זמן. כאשר חוק מופר יש להזכיר לו להסתכל בחוקים במקום לומר לו מה לעשות. כאשר מורה אומר לתלמיד מה לעשות מקבל אופי אישי אשר לעיתים קשה לו לבצע. דף הוראות כלליות קל לו יותר.
פעמים רבות כשאנשים עם HFA ו AS מתרגזים או מתנהגים בצור שאינה מקובלת סביר להניח כי אינם מסוגלים לזהות מה הם עושים לא בסדר מכיוון שקשה להם ליצור קשר סיבתי במסגרות חברתיות. הנטייה לחוש כי על תלמידים נבונים כל כך לדעת מה ההשפעה של התנהגותם על אחרים, אך פעמים רבות אין זה המצב ויש להפנים זאת. קומיקס וסיפורים המתארים מצבים חברתיים יכולים לעזור להם להבין סיטואציות חברתיות ויעזור להם לדעת מה לעשות (ראה המלצה מס 18).
- אם ילד מרגיש “כעס” מגיע, יעזור מאוד אם מורה או הורה ייתן להם פתק ללכת לפינה שקטה (אשר הוגדרה מראש) ולכתוב שם למה הוא כועס. יש להפסיק מיד מתן הוראות קוליות שכן זה מעצים את רמת הכעס. אם יש צורך בהוראות כדאי לכתוב אותם. תחילה יתכן והתלמיד ישליך את הנייר אך כעבור “זמן צינון” הוא יקרא אותו. אם על תלמיד לתקשר עם אחרים כשהם מרוגזים יש לעודדו לכתוב את מה שהוא רוצה להגיד שהם שכן יכולותיו המילוליות יורדות בעת מתח.
- יכולות חברתיות של אנשים עם אוטיזם ישתפרו כאשר מסופקות להן אסטרטגיות אשר ישפרו את הבנתם את הסיטואציות החברתיות ויתנו להם התנהגויות מסוימות שיש להשתמש בהן כאשר הם מתקשרים עם אחרים.
- מתבגרים בתפקוד גבוה ומבוגרים יכולים להיעזר מייעוץ אישי. ייעוץ זה אינו חייב להיעשות בהתמקדות פנימה. במקום זאת השימוש באסטרטגיות המפורטות מעלה כגון סיפורים, משחקי תפקידים, פיתרון בעיות או עזרה להכין לעצמם את מערכת השעות שלהם. לעיתים גם נושאים רגשיים מועלים אולם כדאי לשייך אותם למידע קונקרטי שייקלט טוב יותר אצל התלמיד. לעיתים זמני הייעוץ יכולים להיות יעילים יותר כאשר הדיאלוג נעשה על ידי כתיבה הלוך ושוב.